Ik was al langer gecharmeerd van het Italiaanse fietsmerk Atala. Dat kwam ook enigszins door de door hun gebruikte fietskleding. Dat was een soort boevenpak in blauw en wit.
Atala fietsen worden gemaakt door C. Rizzato & Co. in Padova, Italiƫ. Cesare Rizzato was een jeugdvriend van Tullio Campagnolo, een relatie die ongetwijfeld invloedrijk is geweest gedurende de halve eeuw dat Rizzato fietsen maakte in Padova.
Op Marktplaats kwam ik een 59 cm Atala frame en vork tegen die er niet geweldig uit zagen. De kabelnokjes waren er vanaf geslepen en er zaten de nodige slijtplekken op, maar geen deukjes en het chrome was nog goed.
Atala's in deze kleurstelling worden niet vaak aangeboden, wel in diverse exotische kleuren, maar niet in deze grey-metallic kleur. Na een bod en een prettige communicatie reed ik naar mijn geboortestad Amsterdam om het frame op te halen.In tegenstelling tot de vaak gebruikte Columbus buizen, was dit frame opgebouwd met "Tullio" buizen; een afgeleide van Columbus Aelle buizen. Niet licht, maar wel oersolide. Deze buizen werden al in 1872 verwerkt door Atala in hun model Grand Prix 104.
De komende periode ga ik hem opbouwen en dat houd ik hier bij.
Eerst de juiste kleur laten maken met een kleuren spectrometer om de beschadigingen bij te werken. Ik ga hem bewust niet herlakken, want de sticker "Campione del Mondo 1982-1983" kom je nergens tegen, wel de serie t/m 1985.