Pages - Menu

woensdag 1 december 2021

Geschiedenis van Atala

Luigi Ganna 1909 op Atala
 Atala werd in 1908 opgericht door een ex-medewerker van Bianchi, Angelo Gatti in Milaan. Gatti was commercieel manager bij Bianchi, maar toen Eduardo Bianchi tweevoudig nationaal sprintkampioen Gian Fernando Tomaselli een hogere positie binnen het bedrijf gaf, vertrok Gatti om een ​​eigen fietsfabriek op te richten, omdat hij het gevoel had dat de beloften die Tomaselli hem had gedaan niet waren nagekomen.
Gatti noemde zijn bedrijf naar zijn moeder en vormde onmiddellijk een team om de naam Atala te promoten in de Italiaanse wedstrijden, waardoor renners als Carlo Galetti en Eberardo Pavesi naast Luigi Ganna reden.

Terwijl Galetti drie etappes en het algemeen klassement had gewonnen in de Giro di Sicilia van 1908, was Ganna's 1909 Milaan-San Remo-titel de eerste grote overwinning van het team Atala.
Ganna had maandenlang speciaal voor de race getraind. Bij slecht weer, aan de voet van de Turchino-pas, profiteerde hij van een nieuwe regel die het wisselen van fiets toestond en verruilde hij zijn koersfiets voor een exemplaar met een gunstiger versnellingsverhouding voor de bergen.

Ook de 2e en de 3e Giro in 1910 en 1911 werden op een Atala racefiets gewonnen door Carlo Galetti. Tijdens de diverse Rondes van Italie won Atala 43 etappes; enkele van hun rijders waren Giovanni Pinarello en Urs Freuler.

In 1919 wisselde het van eigenaar naar Emerico Steiner in Milaan. Uiteindelijk werd Atala in 1938 gekocht door Cesare Rizzato in Padova, die al vanaf 1921 als framebouwer bij Atala werkte.  
 In 2002 is Atala ondergebracht bij de Accell Group, zoals zoveel historische fietsmerken en heeft haar hoofdkantoor in Monza.

Atala is bekend door hun bizarre fietskleding; een enigszins op een boevenpak lijkend tricot. Gek genoeg kent iedereen dit tricot en kan er vaak de naam van Atala aan gekoppeld worden. De naam van exoten blijft het langst hangen..



Atala heeft veel prachtige racefietsen en/of frames op de markt gezet. Zij hebben veel motieven gebruikt, maar de Grijs/Groen-Metallic kleur is naar mijn mening toch wel de fraaiste:

Urs Freuler op de Groen Metallic Atala Corsa GT


bron: https://www.atala.it/en/



dinsdag 30 november 2021

Atala Tullio Corsa een nieuw racefiets project

Ik was al langer gecharmeerd van het Italiaanse fietsmerk Atala. Dat kwam ook enigszins door de door hun gebruikte fietskleding. Dat was een soort boevenpak in blauw en wit.
Atala fietsen worden gemaakt door C. Rizzato & Co. in Padova, Italië. Cesare Rizzato was een jeugdvriend van Tullio Campagnolo, een relatie die ongetwijfeld invloedrijk is geweest gedurende de halve eeuw dat Rizzato fietsen maakte in Padova.

Urs  Freuler reed er mee rond in het peloton en kaapte daar vaak een overwinning weg.
Op Marktplaats kwam ik een 59 cm Atala frame en vork tegen die er niet geweldig uit zagen. De kabelnokjes waren er vanaf geslepen en er zaten de nodige slijtplekken op, maar geen deukjes en het chrome was nog goed. 
Atala's in deze kleurstelling worden niet vaak aangeboden, wel in diverse exotische kleuren, maar niet in deze grey-metallic kleur. Na een bod en een prettige communicatie reed ik naar mijn geboortestad Amsterdam om het frame op te halen.
In tegenstelling tot de vaak gebruikte Columbus buizen, was dit frame opgebouwd met "Tullio" buizen; een afgeleide van Columbus Aelle buizen. Niet licht, maar wel oersolide. Deze buizen werden al in 1872 verwerkt door Atala in hun model Grand Prix 104.
De komende periode ga ik hem opbouwen en dat houd ik hier bij.
Eerst de juiste kleur laten maken met een kleuren spectrometer om de beschadigingen bij te werken. Ik ga hem bewust niet herlakken, want de sticker "Campione del Mondo 1982-1983" kom je nergens tegen, wel de serie t/m 1985.







zaterdag 21 augustus 2021

Regelmatig er op uit.

 Ik rijd regelmatig mijn fietsrondjes door de Liemers en Achterhoek.  Van die trips heb ik enkele foto's verzameld.














dinsdag 22 juni 2021

Uber die Grenze 2021

Op 29 augustus 2021 wordt de Über Die Grenze tocht verreden vanuit Huissen.


Na een jaar afwezigheid, dit jaar alweer voor de 7e maal de Retro Toertocht van Huissen (Huusse). Voor eenieder met een Stalen Tour- of Racefiets van 35/40 jaar of ouder en voorzien van buiscommandeurs.

  • Afstand is ca 65 - 70 km. met diverse tussenstops.
  • Dressingscode: Retro koerstrui en koerskledij, behaarde benen zijn uiteraard zeer welkom.
Er wordt weer gezamenlijk een prachtige afwisselende route gereden richting de Duitse grens met uiteraard de benodigde tussenstops.
En zoals de afgelopen 7 jaar verwachten wij ook dit jaar weer heel mooi weer en veel prominenten aan de start.
Verzamelen vanaf 9:30u bij Café 'Het Moment' Vierakkerstraat 28 Huissen. www.cafehetmoment.nl/😎
  • Gezamenlijke vertrek rond 10:15u
  • Verwachtte terugkomst rond 15:30u
  • Parkeren mogelijk in het centrum op het 'Raadhuisplein'
  • Deelname is geheel gratis en op eigen risico! Maximaal 60 deelnemers, dus wees er op tijd bij!
Aanmelding is dus gewenst via facebook of via mail: henkjanssen37@gmail.com
Noot: ivm de onvoorspelbare Corona maatregelen, is het mogelijk dat de tocht een week van te voren alsnog kan worden afgelast!


Op de Merida

 Hij zit het meest comfortabel en ik rijd er langere afstanden mee, althans, voor mijn doen. Laatst reed ik 66 kilometer richting Emmerich, want het mocht weer. De versoepelingen waren meer dan welkom en er reden ook genoeg fietsers etc.

Vanaf Emmerich richting Elten

Bankje bij Hoog-Keppel aan de Oude IJssel

De Stellingmolen bij Zeddam

Avondzon bij Wehl


De klaprozen velden

 In het Duivense Broek, dat zijn de landerijen voorbij de A12 richting Angerlo, staan rond eind mei vol klaprozen. Daar moet dus een fotootje van genomen worden.



Het zijn altijd kleine tochten van zo'n 50 kilometer.


dinsdag 16 maart 2021

Marin mtb uit 1994 (VERKOCHT)

Op Marktplaats kwam ik een bejaarde Marin mountainbike tegen. Hij stond er niet op zijn paasbest bij, maar het merk Marin Cycles fascineert mij. Marin stond in Californië aan de wieg van het mountainbiken en is in de USA een cultmerk. Dat betekent dat er veel geld wordt betaald voor exemplaren uit het begin van de jaren negentig.

Het is een Marin Bobcat Trail uit 1994.
Ik heb hem opgehaald in Apeldoorn en ben begonnen met de demontage.
Alle onderdelen heb ik gereinigd en gesmeerd en nieuwe tandwielen gemonteerd. ook de ketting, kabels, zadel, stuurpen en stuur heb ik nieuw gemonteerd. 
De zwarte Alex rims had ik nog liggen en die staan hem goed.
Marin monteerde voor dit type een helblauwe/groene starre voorvork. Hij stuurt prima en rijdt als een blok beton.

Helaas waren de badges op het balhoofd en zitbuis verdwenen, maar Alie Express bood uitkomst. Voor 2€ heb je een andere balhoofdbadge die er enigszins bij past.
Voorlopig rijd ik er regelmatig op. De foto's van de opbouw:














 





donderdag 25 februari 2021

Weer in het zadel in 2021

Begin februari was er geen sprake van een fietsrit met al die sneeuw en temperaturen onder de minus 10 graden, maar plots kwam er een warme wind uit het zuiden..
Direct met mooi weer, terwijl er nog sneeuw lag, op de MTB gestapt en een rondje gemaakt van 26 km.



Een paar dagen later op de Gazelle 1984 gestapt en een ronde Hummelo gefietst.
Alweer mooi weer en dat in februari.
Uiteindelijk 60 kilometer gefietst met op het eind veel wind tegen. Ik was blij dat ik weer thuis was.