Pages - Menu

vrijdag 22 april 2016

Giro in Gelderland

Gisteren een ritje rond de IJssel gereden. Het was heerlijk weer en lekker op mijn eigen tempo richting Posbank gefietst.
Bij Rheden de Snippendaalseweg omhoog langs het verlaten flatgebouw van Rhederhof.
Het flatgebouw is onderdeel van een bejaarden verzorgingshuis welke in 2000 verlaten is. Sindsdien ligt het er verlaten bij, een aanfluiting voor de verder prachtige omgeving van Rheden.


Achter dit gebouw schuilt de ruim 200 jaar oude villa "Rhederhof". Teleurstellend dat er zoveel getouwtrek is over de bestemming.
Dit is de villa Rhederhof: 


Vervolgens doorgereden naar de Posbank en bij het uitzichtpunt even water gedronken. De blik op het IJsseldal en De Liemers blijft altijd indrukwekkend. Natuurlijk mét nieuwe bike!


Eenmaal afgedaald naar Ellecom kun je niet om de in de bomen en lantaarnpalen opgehangen rose fietsen heen. Rose is de kleur van de Ronde van Italië die op 6 mei van start gaat in Apeldoorn. In drie dagen komen de renners van het profpeloton door Gelderland, om vervolgens op 8 mei door Westervoort en Duiven (De Rivierweg) te komen. Tenslotte finishen ze die dag in Borculo. De volgende dag vertrekken ze weer naar Italië.


De totale afstand van mijn IJsselrit was 53 km. Op Strava ziet het er zo uit:








donderdag 14 april 2016

Nieuwe racefiets

Enkele weken geleden had ik weer de eerste ritjes gereden op mijn als "OBS" (van Onlinebikestore) verkleedde Ridley Triton.
De lage, gestrekte zit begon mij te irriteren en ook de rugpijn begon op te spelen.

Daarom de knoop doorgehakt en op zoek gegaan naar een nieuwe racefiets met een meer ontspannen racehouding.
De Merida van Eric vond ik altijd al fraai er uit zien en slimme details hebben.

Bij Elfring raceshop in Wehl stond een overjarig model. Nou ja, overjarig, hij was van 2015.
Met Rijwielshop-Elfring een keurige deal gesloten en ik kon hem gelijk meenemen. Met 5 jaar garantie.


Het is een Merida Scultura 300 in de teamkleuren van Lampre.
Volledig Shimano Tiagra, aluminium frame en een carbon voorvork.
Wat erg prettig is zijn de door de schuine onderbuis geleide kabels. Tijdens het rijden op hobbelige wegen rammelen ze niet.
Er zit een compact set kettingbladen op met 10 tandjes achter.

Door het sloping frame van de bovenbuis zit je iets meer rechtop dan op een klassiek "diamant" frame.

Ik ben er erg blij mee en heb de eerste kilometers er al mee gereden.
De zit is inderdaad zeer comfortabel en toch overzichtelijk. Het stuur blijkt standaard al 44 cm van hart tot hart te zijn, dus exact in mijn maat.
Zadelpen van carbon.


De pedalen van de OBS heb ik overgezet. Ik hoefde niets af te stellen; alle versnellingen functioneerden zonder problemen of geratel.


Zo ziet hij er nu uit met mijn eigen tasje en pedalen:

Merida Scultura 300 team Lampre